ظرفیت کپسول اکسیژن بیمارستانی و خصوصیات شارژ کپسول اکسیژن بیمارستانی

در این قسمت مایلم راجع به ظرفیت کپسول اکسیژن بیمارستانی و شارژ کپسول اکسیژن بیمارستانی که در مراکز طبی استفاده میشه صحبت کنم. عمده سیلندرهایی که در مراکز طبی و بیمارستان ها استفاده میشه فعلا , چیزی که رنج موجود بازار هست, سیلندرهای ۴۰ لیتری , ۲۰ لیتری , ۱۰ لیتری و احیانا ۵ لیتری هست که بیشتر در ماشین ها و آمبولانس ها استفاده میشه.

سیلندرهای ۴۰ لیتری همونطور که در ویدیوهای قبلی عرض کرده بودم , یک رنج استاندارد برای شارژ داره از نظر فشار استانداردی که اتحادیه و انجمن به کارخونه ها ابلاغ کرده برای شارژ, حداکثر فشار ۱۳۵ بار هست. وقتی سیلندری ۱۳۵ بار فشار شارژ میشه درونش, حالا چه ۱۰ لیتر باشه چه ۲۰ لیتر باشه و چه ۴۰ لیتری و حتی ۵۰ لیتری باشه .

رابطه ی فشار و حجم و دما یک رابطه ی مستقیم است. درنتیجه دمای شارژ وقتی فشار بالاتر میره , دمای بدنه ی سیلندر افزایش پیدا میکنه.رابطه ی فشار با حرارت هممون میدونیم که رابطه ی مستقیمی هست.

ما سیلندرها را ۱۳۵ بارشارژ میکنیم و موقعی که از زیر خط شارژ اینها را باز میکنیم, ۱۳۵ بار داخلش هست. ولی حرارت بدنه ی سیلندربه نسبت حرارت محیط بالاتر هست.در نتیجه تبادل حرارتی که با محیط اطراف پیدا میکنه عددی بین ۱۵ـ ۵ بار , بسته به حرارت محیط احتمال افت فشار هست. پس بنابراین باز عرض میکنم ۱۳۵ نهایت رنج هست و ۱۲۰ , شاید یه خورده کمتر و با اغماض ۱۱۵ اتمسفر فشاری هست که باید سیلندر داشته باشد.کمتر از آن ایراد دارد. [ شارژ کپسول اکسیژن بیمارستانی ]

پس بنابراین هر سیلندر ما  رنجی بین ۱۳۵ـ۱۲۰ باید داشته باشد.هیچ فرقی نداره سیلندر ۱۰ لیتری باشه یا ۲۰ یا ۴۰ لیتری و یا کمتر.بسته به میزان مصرفی که پزشکان محترم, مسئولین محترم تنظیم میکنن , سانترال را خیلی راحت میشود تخمین زد که یه سیلندر برای چه مدتی میتواند استفاده شود. بسته به اون فلوئی که شما در نظر دارید برای مریض هاتون استفاده کنید.

پس اگر شما سیلندر ۴۰ لیتری داشته باشید در فشار حدود ۱۳۰ بار شما یه عددی بیت ۵/۲ متر مکعب در هر سیلندر اکسیژن یا گاز ذخیره میکنید. ۵/۲ متر مکعب , معادل ۵۲۰۰ لیتر گازی است که با یه ضرب و تقسیم ساده میتوانیم میزان مصرف خودتون را به ازای هر سیلندر حساب کنید و میزان مصرف هر تخت بیمارستانی با هر بخش را اینجوری حساب کنید و اگر بیشتر از این مقدار شد , احتمالا یا در سیستم سانترا مشکلی هست یا در قسمت شارژ سیلندرها. [ شارژ کپسول اکسیژن بیمارستانی ]

خلوص گاز اکسیژن – چقدر واقعی؟

در این مقاله به تبلیغات غلط درباره خلوص گاز اکسیژن و شارژ کپسول اکسیژن بیمارستانی توسط برخی افراد سودجو می پردازیم. در این ویدیو مایلم راجع به بعضی از اطلاعات نادرستی که در برخی جاها مطالعه میکنم و میبینم و به عنوان تبلیغی دارن ازش استفاده میکنن صحبت کنم. 

برای گاز اکسیژن ما خلوص های بسیار بسیار متفاوتی داریم که بسته به نوع مصرفی که دارن تعریف خواهند شد.به طور مثال اگر من اکسیژن ۹۹ درصد را میخرم A تومن , اکسیژن ۹۹/۵ درصد طبیعتا A تومن نمیتواند باشد. قیمتش بسیار بالاتر خواهد بود .

به همین روش بریم بالاتر , اگر شما اکسیژنی نیاز دارید که به طور مثال برای برش لیزری لازم دارید , اگر تاکید بر آنالیزش بکنید ( خالص کردن هر چیزی درشیمی ( همه بیشتر از من اطلاع دارن ) تا یک مرحله ای هزینه ی ثابتی داره و ساده تر هست, از یه پروسه ای به بعد بسته به نوع درخواست و انتظاری که از خالص بودن دارید , این هزینه وحشتناک به صورت لگاریتنی بالا خواهد رفت .

یعنی اگر شما انتظار داشته باشید گاز ۹۹/۵ درصد با گاز۹ /۹۹ درصد یک قیمت باشه و به شما بگن ما این گاز ۹۹/۹ درصد را به شما به طور مثال همون A تومن همون گاز ۹۹/۵ درصد میدیم این به نظر بنده کم لطفی هست. امکان اینکه این کارو بتوانن انجام بدن نمیدونم چند درصد میتواند باشه , ولی اگر راجع به گازی دارن صحبت میکنن و دوست دارن که بفرمایند که این گاز بالاتر از به طور مثال ۹۹/۹ درصد هست , این قیمتش حداقل , حداقل پنج برابر  منطقی گازی خواهد بود که ادعا میشود ۹۹ درصد یا ۹۹/۵ درصد خواهد بود.

پس بنابراین به این راحتی وقتی راجع به گاز یا خلوص گاز داریم صحبت میکنیم نمیتوانیم هر چی دوست داریم با تبلیغات غلط درباره خلوص گاز اکسیژن ۹۹/۹ را ۹۹/۹۹۹ بگیم

گاز اکسیژن به طور مثال در خلوص ۹۹/۹۹۹ درصد که اکسیژن ۵ اصطلاحا بهش خواهیم گفت , این در واقع به عنوان گاز مرجع یا گاز کالیبره یا گاز با خلوص بسیار بسیار بالا گفته خواهد شد که هزینه ی تولید این گاز , حتی هزینه ی تامین این گاز خیلی خیلی خیلی گرونتر از حتی اون پنجره هایی هست که خدمتتون عرض کردم. {مراقب تبلیغات غلط درباره خلوص گاز اکسیژن باشید} دلیل این موضوع این هست که ما برای اینکه به این خلوص بتونیم برسیم باید ناخالصی هارو جدا کنیم , ناخالصی هایی که وقتی ما داریم راجع به یک هزارم درصد صحبت میکنیم , یک هزارم درصد احتمالا به اندازه ی تنفس بسیار یا بازدمی که حتی خیلی خیلی کمتر از بازدمی میتونه باشه این ناخالصی که از بازدم تنفسی ما ممکنه داخل اون گاز شده باشه. [ شارژ کپسول اکسیژن بیمارستانی ]

پس بنابراین  آماده سازی سیلندر برای شارژ گاز بالای ۹۹/۹۹۹ درصد, هزینه ی بسیار بسیار بالایی را میطلبه که شما فقط کپسول اکسیژن طبی را برای شارژ اون خلوص آماده کنید , که احتمالا هزینه آماده سازی سیلندر برای شارژ کپسول اکسیژن بیمارستانی  تا جایی که بنده اطلاع دارم به طور مثال گاز ۹۹/۹۹۹ فعلا در ایران تولید نمیشه , اگر کسی ادعایی داره که من دارم گاز ۹۹/۹۹۹ را تولید میکنم و به این راحتی دارن ادعا میکنن , بنده خواهشم اینه که روی این مسئله یه مقدار با دقت بیشتری توجه کنید.

وقتی آنالایزر بیمارستان خلوص اکسیژن را 120 ٪ نشان می دهد !

تجربه ی دیگری که مایل هستم خدمتتون عرض کنم این است که روزی به بیمارستانی مراجعه کردم دستگاهی را نصب کرده بودند که گاز اکسیژن تولید میکرد , من متوجه ی آنالایزری شدم که به صورت دیجیتال روی دستگاه تولید اکسیژن نصب شده بود .

دیدم این آنالایزر عددی بالای ۹۶ درصد را نشان میدهد در حالی که با مطالعه ای که راجع به کارکرد این دستگاه داشتم این نکته برای من جای تعجب داشت چون حداکثر خلوصی که این دستگاه ها میتوانستند بدهند ۹۶ درصد بود  و آن دستگاه در آن لحظه خلوص بالای ۹۷ درصد را نشان میداد.

من از مسئول سانترال سوال پرسیدم که چه دستگاه خوبی برای شما نصب شده و گازی که به شما میدهد  چه کیفیت خوبی دارد , آن شخص نادانسته گفت اگر عصر بیایید اینجا این دستگاه را ببینید حدود ۱۱۵ , ۱۲۰ درصد را نشان میدهد. برای من بسیار جای تعجب داشت که چطور امکان دارد گازی که ما اصلا اجازه نداریم و نمیتوانیم تولید کنیم ,حتی معتبرترین تولید کنندگان گاز در دنیا جرات نمیکنند که بگویند گاز تولیدی ما عدد ۱۰۰ است .فقط میتوانند بعد از عدد ۹۹ درصد و بعد از اعشار, پنج , سه یا شش تا ۹ بگذارند ولی جرات نمیکنند بگویند گاز ما به عنوان یک تولید کننده ۱۰۰ درصد خلوص دارد, چه برسد که این دستگاه ۱۱۳ درصد را در این لحظه نشان میداد . [ شارژ کپسول اکسیژن بیمارستانی ]

این موضوع برای من تجربه ی خیلی جالبی بود و بهشون تذکر دادم که دستگاهی که برای شما نصب شده است یقینا کالیبره نیست , خواهش میکنم به مسئول مربوطه که این دستگاه را برای شما آورده و نصب کرده بفرمایید بیایند آنالایزرش را برای شما کالیبره کنند.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
سوالی هست در خدمتم؟
سلام. خوش اومدین. در خدمت شما هستم.