درباره اجاره کپسول اکسیژن بیشتر بدانید

در این قسمت راجع به اجاره کپسول اکسیژن طبی مطالبی مطرح میشود. البته در بخش صنعت نیز امکان  اجاره کپسول اکسیژن بسته به نیاز وجود دارد که کمتر اتفاق می افتد.

اخیرا از مبحث اجاره ی کپسول اکسیژن صحبت میشود که توضیحاتی در این زمینه بیان میشود.

بیمارها دو دسته هستند : دسته ای که مستقیم به اکسیژن وابسته اند و این وابستگی به صورتی است که نمیتوانند بدون اکسیژن به زندگی ادامه دهند که در این صورت پیشنهاد میشود کپسول اکسیژنی که بیمار نیاز دارد را تهیه بفرمایید.

دسته ی دوم بیمارانی هستند که اکسیژن را به صورت منقطع استفاده میکنند و احتمالا نیاز زیادی به آن ندارند , ممکن است در مدت زمان کوتاهی مثلا یک یا دو ماه از آن استفاده کنند و بعد از آن نیازی به اکسیژن نداشته باشند.

در اینجا اجاره کپسول اکسیژن میتواند گزینه ی مناسبی باشد. با توجه به اینکه قیمت  کپسول اکسیژن مانند بسیاری از اجناس دارای جهش های قیمتی بسیار زیادی شده است, ممکن است اجاره ی کپسول از نظربودجه اقتصادی که برای آن درنظر گرفته اید گزینه ی مناسبی باشد.

اجاره کپسول اکسیژن خانگی

در این بخش راجع به اجاره کپسول اکسیژن خانگی مطالبی ذکر خواهد شد. کپسول های اکسیژن خانگی به دلیل سهولت در حمل و نقل و سهولت دراستفاده ,به صورتی طراحی شده اند که ظرفیت های مختلفی دارند که میتوانید بسته به نوع نیاز و مقدار مصرفی که پزشک برای شما یا بیمارتان تجویز کرده است از آنها استفاده کنید.

کپسول های اکسیژن خانگی برای مصارف طبی , معمولا از ظرفیت های کوچک شروع میشوند , یک لیتر , دو لیتر و … استانداردی که در ایران استفاده میشود معمولا ده لیتر است . کوچکتر از آن کپسول های پنج لیتری هستند.

بر روی کپسول های اکسیژن ده لیتری همانطور که در مطالب قبل اشاره کرده ام , مشخصاتی وجود دارد که شما با در نظر گرفتن این مشخصات میتوانید متوجه شوید کپسول استاندارد است یا خیر.

اگر بخواهم اطلاعات کلی به شما بدهم راجع به آنالیز و ظرفیت آنها مطالبی را عنوان میکنم.

در ارتباط با آنالیز گاز اکسیژن طبی بر اساس استانداردی که استاندارد ملی ایران تعریف کرده است حداقل خلوص ۹۹ درصد میباشد , که تشخیص آن در منزل سخت خواهد بود, لذا بهتر است از مراکز معتبر آن را تهیه بفرمایید.

در رابطه با ظرفیت کپسول های اکسیژن پنج لیتری و ده لیتری میتوان گفت که کپسول های اکسیژن پنج لیتری از نظر ظاهرتقریبا حدود نصف کپسول های ده لیتری هستند ولی تشخیص اینکه با چه فشاری شارژ شده اند و یا اینکه درست است یا نه , معمولا باید با استفاده از نانومتری که به آن وصل میکنید و فشار گیجی که به شما نشان میدهد آنها را بررسی کنیم که حداقل به طور میانگین باید عددی بین ۱۲۵ یا ۱۳۰ بار ( واحد فشار – واحدی است تقریبا معادل کیلوگرم و سانتی متر مربع ) داشته باشد.

موارد ذکر شده دو پارامتر بسیار مهم هستند که لطفا دوستانی که از آن استفاده میکنند به آن توجه بسیار داشته باشند . در رابطه با آنالیز کپسول ها, همانطور که گفته شد بهتراست از منابع معتبر تهیه شود.

 

 

در رابطه با مشخصات ظاهری سیلندر در قسمت های بعد مطالبی ذکر خواهد شد.

قیمت گاز اکسیژن – قیمت اجاره کپسول اکسیژن

در این بخش راجع به قیمت گاز مصرفی اکسیژن صحبت میکنیم .قیمت گاز اکسیژن تابع پارامترهای مختلفی است, یکی از مهمترین پارامتر های آن هزینه های ثابت و متغیری است که صرف تولید این گاز میشود , در نتیجه برای اینکه تشدد قیمت در سطح کشور اتفاق نیفتد , معمولا در ابتدای هر سال و یا قبل از پایان سال , قیمت های پیشنهادی از طرف کلیه ی تولید کنندگان و توزیع کنندگان به اتحادیه منعکس میشود, در کمیته ی قیمت گذاری اتحادیه , تمامی نظرات جمع میشود و با توجه به نرخ تورم موجود در آن سال ( که معمولا از طریق بانک مرکزی  به صورت رسمی , اطلاع رسانی عمومی میشود و یا درشرایط بخصوصی اگر لازم شد استعلام میشود) و با لحاظ کردن کلیه ی پارامترهای تاثیر گذار از جمله نظارت سازمان حمایت از مصرف کننده و جمیع جهات به یک جمع بندی قیمیتی میرسند .

این قیمت معمولا برای کل کشور یکسان است و ابلاغ میشود , اما در بعضی موارد با توجه  به دوری بازار مصرف, مسافت های طولانی , هزینه های سربار اضافی ,اجازه ی دخل و تصرف حداکثر بین ۲۰-۱۵ درصد به تولید کنندگان داده میشود.

توضیح موارد بالا به این علت است که اگر شما  مستقیما به یک مرکز تولید و یا توزیع مراجعه میکنید حتما باید قیمت های رسمی اتحادیه را داشته باشند و در محل دفتر فروش نصب کرده باشند .اگر به جایی مراجعه کردید و اطلاعیه را نداشتند, میتوانید تشخیص دهید آن مرکزو یا کارخانه ی تولیدی, تابع اتحادیه نیست , بنابراین خرید کردن از آنجا ممکن است برای شما تبعاتی دربر داشته باشد.ممکن است با قیمت بیشتری خرید کنید و یا  ارزانتر و با جنس بی کیفت خرید کنید.

توجه داشته باشید از جاهایی خرید کنید که  تولید کننده ی معتبر, با پروانه ی بهره برداری باشند و در کنار آن جواز کسب از اتحادیه ی کشوری را دریافت کرده باشند. در سایر موارد نیز اگر از جاهای نامعتبر خرید کردید باید تبعات آن را پذیرا باشید و در نهایت اگر شکایت هم کردید نمیتواند به جایی منعکس شود.

در نظر داشته باشید که اگر مایل بودید این سرویس را در محل خود دریافت کنید باید هزینه ی جداگانه ای علاوه بر قیمت اصلی سیلندر با توجه به فاصله ی موقعیت مکانی خود تا محل تولید و یا توزیع گاز پرداخت کنید .

کپسول اکسیژن ۵ لیتری – اجاره کپسول اکسیژن

در این قسمت راجع به کپسول اکسیژن ۵ لیتری صحبت میکنیم.کپسول ها ظرفیت های متفاوتی دارند که بسته به نیاز و حجم مصرفی که دارید میتوانید ظرفیت دلخواه خود را انتخاب کنید .

کپسول ها در ظرفیت های ۱ , ۲, ۵ ,۱۰ ,۲۰ ,۳۰ , ۴۰ , ۵۰ لیتری و حتی ظرفیت بیشتر و یا کمتر میتوانند وجود داشته باشند. چیزی که عمدتا در ایران استفاده میشود, کپسول  ۵ لیتری فولادی است.

در کشورهای اروپایی و امریکایی به این دلیل که بیشتر مصرف طبی دارند ,از جنس آلمینیوم و خیلی سبک ساخته میشوند. البته تکنولوژی جدیدی  از ۲۰-۱۵ سال پیش در دنیا مرسوم شده , کپسول هایی سبکتر از کپسول های آلمینیومی در ظرفیت های مختلف ,آنها کپسول های کامپوزیت و نیمه کامپوزیت هستند . این کپسول ها تماما از جنس کامپوزیت و از یک فیبرمخصوص کربنی تشکیل شده اند که مقاومت بسیار بسیار بالایی نسبت به سیلندر های فولادی و آلمینیومی و حتی استیل دارند ,ازماندگاری و عمر بالاتری نیز برخوردارند , همچنین میتوانند فشار کاری بسیار بالایی را نیز میتواند تحمل کند.

همانطور که پیشتر گفته شد , کپسول ها ظرفیت های مختلفی دارند که شما بسته به نیازتان میتوانید از میان آنها انتخاب کنید. کپسول های ۵ لیتری به علت وزن سبک , قابلیت جابه جایی بهتری دارد. کپسول های ۵ لیتری موجود در بازار عمدتا ساخت کشور چین هستند و از چین وارد میشوند. احتمالا در آینده ای نزدیک در ایران نیز قابلیت تولید آن به وجود خواهد آمد .

کپسول اکسیژن ۱۰ لیتری – اجاره کپسول اکسیژن

در این قسمت راجع به کپسول اکسیژن ۱۰ لیتری مطالبی ذکر خواهد شد. همانطور که در بخش های گذشته بیان شد, کپسول اکسیژن در ظرفیت های مختلفی ارا‌ئه میشود و شما بسته به نیاز خود میتوانید کپسول مورد نظر را تهیه بفرمایید.

یکی از ظرفیت های کپسول اکسیژن که در حال حاضر بیشتر در بازار ایران استفاده میشود , کپسول اکسیژن ۱۰ لیتری است.این کپسول عمدتا مصرف خانگی و پزشکی دارد . شما میتوانید آن را در اکثر بیمارستان ها , ماشین های  اورژانس و جاهایی که میخواهند از قابلیت حمل آن استفاده کنند ( به علت وزن پایین و کم جا بودن آن ) ببینید. دلیل استفاده ی زیاد از این سایز کپسول ,هم از نظر مقدار حجمی که مورد نیازاست و هم به علت ابعاد کوچک , وزن مناسب و قابلیت جابه جایی که دارد میباشد.

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که هر کپسول اکسیژن با هر ظرفیتی, حتما باید مشخصات کپسول را که بر روی شانه ی سیلندر درج میشود را دارا باشد که این مشخصات  شامل سال ساخت ( سال و ماه ) , وزن سیلندر (حتی به گرم ) , حجم سیلندر( به لیتر ) , فشار کار , فشار تست, سریال ساخت کارخانه و ایزوهایی که مربوط به آن کارخانه است , کشور سازنده , آرم شرکت سازنده  که نشان دهنده ی  تست معتبر آن سیلندر است , می باشد .

در چند سال گذشته افراد با سیلندر هایی به ما مراجعه می کردند که (بر اساس حدس ما ) احتمالا در ایران به صورت زیرپله ای تولید شده بودند .به این علت که بر روی سیلندر فقط یک تاریخ ۹۴ , یک تاریخ ۹۸ و یک عدد ۱۵ و یک عدد ۲۵ حک شده بود و اطلاعات دیگری نداشت.از طرفی وقتی انتهای سیلندر را نگاه میکردیم مشخص بود این سیلندر به صورت جوشکاری شده است و یک تکه نیست که این موضوع بسیار بسیار خطرناک است .

اگر زمانی با همچین سیلندری برخورد کردید که به نظرتان غیرعادی آمد حتما انتهای سیلندر را نگاه کنید , سیلندرهای استاندارد در انتهای خود تقریبا صافی و انحناهای یکنواختی دارند, اما اگر جوشکاری شده باشند خودتان متوجه میشوید چرا که جای سنگ کاری , سمباده کاری , سنگ فرز( که بعد از جوشکاری میخواهند سطح را صاف کنند) مشخص است.اگر همچین کپسولی را مشاهده کردید حتما از تحویل گرفتن آن خودداری کنید و هیچوقت اقدام به خرید و یا شارژ آن نکنید.

1
سوالی هست در خدمتم؟
سلام. خوش اومدین. در خدمت شما هستم.