کپسول اکسیژن کوهنوردی و ویژگی های آن

در این قسمت راجع به کپسول اکسیژن کوهنوردی – کپسول همراه که در کوهنوردی از آن استفاده میشود صحبت میکنیم.

وقتی کوهنوردان از ارتفاع مشخصی بالاتر میروند, به علت کم فشار شدن جو در آن منطقه, برای تامین اکسیژن , ناچار به استفاده از کپسول های اکسیژن هستند.

هر چه ارتفاع بیشتر شود سطح فشار جو کمتر خواهد شد و درنتیجه میزان اکسیژنی که در آن ارتفاع وجود دارد برای بدن مناسب نیست , برای جبران این کمبود و جایگزین کردن اکسیژن مورد نیاز, کوهنوردان از کپسول های اکسیژن همراهی که معمولا با خود حمل میکنند استفاده میکنند. این اتفاق زمانی می افتد که آنها ارتفاعی بالاتر از ۳۰۰۰ متر را میپیمایند.

یکی از مشخصه های اصلی کپسول اکسیژن برای کوهنوردها سبک بودن آن است .طبیعی است که باید از کیفیت مناسبی هم برخوردار باشند . پارامتری که سبک بودن کپسول را تامین میکند استفاده از آلیاژ آلمینیوم است که به آنها اصطلاحا سیلندرهای آلمینیومی کوچک میگویند که در ظرفیت های ۲ تا ۲/۵ لیتر و حتی تا ۵ لیتر نیز ساخته و استفاده میشود.

بسته به نیاز کوهنورد و ارتفاعی که بالا میرود ممکن است به تعدادی از این کپسول ها نیاز پیدا کند. دلیل این اتفاق چیست؟ در ارتفاع به علت کمبود اکسیژن احتمال هایپوکسی وجود دارد , هایپوکسی افت سطح هوشیاری به علت کمبود اکسیژن در بدن است. برای جلوگیری از این حالت از کپسول اکسیژن استفاده میکنند.

لذا بهتر است از کپسول هایی استفاده شود که تجهیزات مطمئنی بر روی آن وجود داشته باشد. معمولا بر روی کپسول های اکسیژن ۲ تا ۵ لیتری مانومترهایی نصب شده که در عین حالی که برای شارژ کردن از آنها استفاده میشود , فشار لازمه را نیز تامین میکنند. بنابراین هرچه تجهیزات مطمئن تر باشد از نظر ایمنی و اطمینان خاطر مناسب تر است.

پیشنهاد میشود زمانی که کپسول را تهیه میکنید نسبت به تجهیزاتی که بر روی آن نصب شده حساسیت بیشتری داشته باشید و کپسول های مطمئن تری را انتخاب کنید. قابل ذکر است که شرکت ما قادر به شارژ این سیلندرها نیز میباشد , شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
سوالی هست در خدمتم؟
سلام. خوش اومدین. در خدمت شما هستم.