کپسول اکسیژن طبی برای مصارف خانگی – شارژ کپسول اکسیژن خانگی

در این ویدیو مایلم راجع به شارژ کپسول اکسیژن خانگی که بیشتر مصارف خانگی داره باهاتون صحبت کنم. همونطور که قبلا خدمتتون عرض کردم , اکثر این کپسول ها , کپسول های ۱۰ لیتری هستند که حدود بین ۱۶ ـ ۱۳ کیلو وزن دارند که حمل و نقلش راحت باشه و مشخصه های دیگری که در ویدیوهای قبلی خدمتتون عرض کرده بودم.

سال ساختش مهم هست که باید روش داشته باشه.وزنشو مشخص داشته باشه.حجمشو باید مشخص داشته باشه و نوع گازی که استفاده شده که طبیعتا اکسیژن هست و رنگ آمیزی اش هم رنگ سفید یکدست هست که با آرم اکسیژن که روش میخوره.

اما دو پارامتر خیلی مهم در این کپسول ها وجود داره. یکی خلوص گاز هست که به شدت میتواند هم حال شما را خوب کند , هم مصرف گازتون را پایین بیاره.

پارامتر مهم دیگه فشار شارژ گازی هست که اون سیلندر شارژ شده. استانداردی که اتحادیه و انجمن به کارخونه ها اعلام میکنه حدود ۱۳۵ بار هست که این میتواند از ۱۲۰ تا ۱۳۵ متغیر باشد. کمتر از این قابل قبول نباید باشه.اگر شما کپسول ۱۳۵ باری را داشته باشید با کپسول ۱۲۰ باری نمیشه گفت فرقی نداره ولی فرقش آنچنان محسوس نیست.

بسته به میزانی که شما دارید مصرف میکنید به طور مثال اگر دکتر برای شما ۳ لیتر در دقیقه را تجویز کرده, شما خیلی راحت میتونید با یک محاسبه ی سرانگشتی بدونید که یک سیلندر چقدرو چند ساعت برای شما میتواند مصرفتان را تامین کند و در شارژ کپسول اکسیژن خانگی به چه نکاتی باید توجه کنید.

مثالش را خدمتتون عرض میکنم.چون سیلندر ۱۰ لیتر است, فشار شارژ اگر ۱۳۵ بار باشه شما ۱/۳۵ متر مکعب اکسیژن را در اختیار دارید .

به عبارتی شما ۱۳۵۰ لیتر گاز را در اختیار دارید.که اگر ۳ لیتر در دقیقه بخواهید از این سیلندر استفاده کنید بر فرض اینکه در ته سیلندر حدود ۱۰ بار ( چون کمتر از ۱۰ بار دیگه لگلاتور برای شما جواب نخواهد داد ). این کپسول اکسیژن طبی در صورت مصرف ۳ لیتر در دقیقه باید عددی بین ۳ لیتر در دقیقه , هر ساعت ۶۰ دقیقه و شما ۱۸۰ لیتر در ساعت میتونید مصرف کنید.

پس بنابراین این کپسول اکسیژن طبی باید در بدترین شرایطش یه چیزی بین ۶-۵ ساعت مصرف مداوم شما را تامین کند که اگرخلوص گاز درست باشه احتمالا شما این گاز را هم لازم نخواهید داشت.

ممکن است شما بتوانید حتی این مصرفتان هم پایینتر بیارید.در نتیجه هم در هزینه ها صرفه جویی میکنید و هم خلوص گازی که در  شارژ کپسول اکسیژن خانگی در اختیارتون قرار میگیره خلوص گاز استانداردی هست.

خلوص گاز کپسول اکسیژن طبی برای مصارف خانگی

در این ویدیو میخوام راجع به خلوص گازی که باید در کپسول اکسیژن طبی استفاده بشه خصوصا در منزل صحبت کنم. خلوص هر اکسیژن بنا بر استاندارد ملی ایران که شماره استاندارد ملی ۳۲۴۰ هست و خیلی راحت برای همه قابل دسترس هست و میتونید برید از سایت اداره ی استاندارد اینو دانلود کنید و مطالعه کنید , حداقل تایید شده ۹۹ درصد هست.

ممکن هست بسته به نیاز شما و بسته به تشخیص پزشک شما این خلوص متغیر باشه. چیزی که بیشتر من مایلم راجع بهش با شما صحبت کنم این است که , شما برای این که بتونید این اکسیژن را استفاده کنید حتما باید یه سری ماسک استفاده بشه, بسته به راحتی که شما میخواهید ازش استفاده کنید انواع ماسک هایی هست , ماسک هایی هستند که میتونن به طور کامل روی صورت و بینی شما قرار بگیره , ماسک هایی هستند که به صورت نازل در داخل بینی شما قرار بگیره , اون دیگه انتخاب شماست.

توصیه ی من این است که هر باری که دارید اینو استفاده میکنید, اگر یک نفر استفاده میکنه حداکثر چهار یا پنج بار از این ماسک ها استفاده کنه , یا با الکل طبی استریل کنن , به خاطر این که جلوی نفوذ میکروب را بگیرن.

چون به هر حال هر کسی اکسیژن بهش تجویز میشه بدنش در شرایطی نیست که بتواند اکسیژن خوب را از هوا بگیره .پس بنابراین توصیه ی من این است که هم اکسیژن را با خلوص بالا استفاده بفرمایید, یعنی حداقل خلوص گاز در کپسول اکسیژن طبی که میگیرید ۹۹ درصد باشه و هم وسایلی را که استفاده میکنید بهش دقت داشته باشید که از نظر استریل از نظر مصرف , از نظر جایی که تهیه میکنید از جاهای معتبر و مطمئنی باشه. همینطور پیشنهاد میکنیم کپسول اکسیژن طبی رو هم به دلیل اهمیت بالای نکات ایمنی و همینطور خلوص شارژ کپسول اکسیژن خانگی از جاهای مطمئن تامین کنید.

راجع به بالا بودن خلوص گاز در کپسول اکسیژن طبی هم اگر پزشکا به شما میگن به نظر من,  نظر ایشون مقدم تر هست اما به خاطر نشتی های ناخواسته ای که اطراف ماسک اکسیژنی که شما استفاده میکنید وجود داره ,اکسیژن حتی اگر ۹۹ درصد هم به شما برسه به خاطر ترکیبی که اطراف بینی شما و به خاطر نشتی هایی که در ماسک اکسیژن وجود داره , احتمالا بین ۴۰ تا ۵۰ درصد این اکسیژن به شما خواهد رسید.

مابقی را خود به خود با هوای اطرافی که تنفس میکنید ترکیب خواهد کرد , ولی اگر اکسیژن خلوص پایینتری را استفاده کنید یعنی شارژ کپسول اکسیژن خانگی خود را با خلوص پایین تری انجام دهید ، در واقع یه جوری حالت روانی استفاده از اکسیژن را به شما خواهد داد نه اون نقطه ی مقصدی که مد نظرتونه.

پس بنابراین اگر اکسیژن با خلوص بالایی را استفاده بفرمایید هم از نظر مصرف خودتون حس خواهید کرد که اگر به شما به طور مثال فلو پنج لیتر در دقیقه را پیشنهاد کرده دکترتون که استفاده بکنید , اگر خلوص بالایی را استفاده کنید احتمالا خودتون ترجیح خواهید داد که این فلو را کمتر کنید , مثلا برسونید به چهار لیتر در دقیقه که این خود به خود مصرف یک کپسول اکسیژن طبی را که به طور مثال قراره حدود ۱۰ ساعت جواب بده , خودتون میتونید کنترل بکنید این را . میزان مصرفتون را نسبت به اون اکسیژن بالا ببرید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
سوالی هست در خدمتم؟
سلام. خوش اومدین. در خدمت شما هستم.