هر آنچه باید درباره ایمنی کپسول اکسیژن بدانید

در این بخش میخوام راجع به نکات ایمنی کپسول اکسیژن طبی و کپسول ها و سیلندر ها که در قسمت اکسیژن های طبی و بیمارستانی استفاده میشه باهاتون صحبت کنم.

اکسیژن طبی یا سیلندر اکسیژن طبی یا ظرفی که برای سیلندر اکسیژن طبی استفاده میشه باید یه خصوصیاتی داشته باشه . مشخصات هر سیلندر روی شونه ی سیلندر به عنوان شناسنامه ی سیلندر قید میشه .

این مشخصه ها به شما اطلاعات خیلی خیلی خوبی میده :

  • در چه سالی ساخته شده و در چه ماهی ساخته شده
  • در کدوم کشور ساخته شده.ساخت کجا هست
  • وزن سیلندر چقدر هست. که تقریبا تا گرم سیلندر هم روی شونه ی سیلندر حک میشه
  • حجم سیلندر در چه حجمی هست.حجم آبی سیلندر چقدر هست
  • فشار کاری این سیلندر چقدر هست
  • فشار تست این سیلندر چقدر هست

الان فکرمیکنم مطابق استاندارد های جدید یک کد ایزو در کنار سیلندر قید میشه و حتی ضخامت اون ورقی که اون سیلندر باهاش تولید شده روی اون سیلندر قید میشه , و یک سریال نامبری هم هست که شماره ی سریال ساخت کارخونه رو باهاش نشون میده و یک حک تستی در یک گوشه اش به صورت آرمی داره که کدوم شرکت سازنده اینو ساخته و تست کرده صد درصد نام شرکت سازنده هم باید روی شونه ی سیلندر باید قید بشه .

اگر این مشخصات روی شونه ی سیلندر نباشه , خواهش میکنم به جهت اهمیت بالای رعایت ایمنی کپسول اکسیژن به این سیلندرها زیاد اطمینان نکنید. چون قبل از این در ایران مشاهده شده که سیلندرهایی به صورت غیر ایمن فقط به صورت فرم دادن سیلندر و حتی جوش دادن ته سیلندرها به بازار عرضه شد و متاسفانه صدمات خیلی خیلی زیاد و جبران ناپذیری به وجود آورد.

باید توجه داشته باشید این سیلندر ها همه به صورت یک تیکه و سیم لس هستن , نه جای جوش روی کپسول اکسیژن باید باشه و نه ضربه , قور شدگی  و یا دفرم بودن سیلندر , هیچ کدوم از اینا نباید روی سیلندر باشه و معمولا شیرهای استانداردی روی سیلندر بسته میشه که این شیرها توسط یک درپوش محافظ که روی سیلندر باید بسته بشه محافظت میشه .

 در صورت سقوط یا افتادن ناگهانی و ضربه های ناگهانی مقاومت خودشو داشته باشه که خدای نکرده هیچ حادثه ی ناگواری برای کسی اتفاق نیفته . نکات ایمنی بیشتر را در ویدیوهای دیگر خدمتتون عرض خواهم کرد.

نکات ایمنی درباره گاز اکسیژن که باید حتما مورد توجه قرار گیرند

در این قسمت راجع به نکات ایمنی درباره گاز اکسیژن مطالبی ذکر میشود. از آنجایی که گاز اکسیژن میل ترکیبی بسیار شدیدی درواکنش با مواد آتش زا دارد و به سرعت با مواد آتش زا ترکیب میشود و باعث به وجود آمدن آتش و انفجار و صدمات جبران ناپذیری می شود.

لذا هنگام کار با آن نکات ایمنی باید رعایت شود. اگر این نکات رعایت شود به راحتی و بی هیچ دغدغه ای میتوانید از آن استفاده کنید , اما کوچکترین سهل انگاری در این رابطه ممکن است باعث اتفاقات ناگواری شود.

مهمترین نکته ای که در رابطه با گاز اکسیژن باید رعایت کنید این است که زمانی که از گاز اکسیژن و یا کپسول اکسیژن استفاده میکنید و یا در تماس با آن هستید سعی کنید از دستکش های ایمنی که برای این منظور ساخته شده استفاده کنید.همچنین از عینک های ایمنی نیز میتوانید استفاده کنید .

مهمترین مطلبی که پیرامون نکات ایمنی درباره گاز اکسیژن باید به آن توجه کرد, چرب نبودن وسایل و اتصالاتی است که شما باید از آنها استفاده کنید. مخصوصا این اتفاق زمانی بروز پیدا میکند که شیر اکسیژن در ارتباط با مواد روغنی قرار میگیرد که در این صورت خطر بروز هر نوع انفجار و حادثه ای را بالا میبرد و حتما این اتفاق خواهد افتاد.

بنابراین زمانی که دست چرب است یا محیط روغنی است و یا شیر و مانومتر به روغن یا گریس آغشته شده, حتما باید آن را تمیز کنید. اگر خودتان نمیتوانید به علت سختی زیاد و مواد شیمیایی مخصوصی که برای از بین بردن گریس و چربی ها نیاز است این کار را انجام دهید, میتوانید آنها را به کارخانه ارجاع دهید که شستشو را انجام دهند و یا اگر به این شرایط دسترسی ندارید چندین بار با آب گرم و صابون بسیار غلیظ و مواد شوینده ی بسیار غلیظ ,اطراف شیر و یا مانومتر را تمیز کنید تا جایی که دیگر هیچگونه گریس و مواد روغنی اطراف آن وجود نداشته باشد.

مطلب بعد پیرامون نکات ایمنی درباره گاز اکسیژن  استفاده از واشر ها و مواد غیر استاندارد در آب بندی کردن شیرها و اتصالات است. خیلی از اتفاقات ناگواری که هنگام استفاده از کپسول های اکسیژن رخ میدهد به دلیل استفاده از واشرهای غیر استاندارد است .

برای اینکه بتوانید دهانه ی شیر را آب بندی کنید به ناچار لازم است از یک سری واشر استفاده کنید این واشرهای باید حتما حتما حتما استاندارد باشند و از جاهای معتبر تهیه شوند . مثلا وقتی مصرف کننده ای میبیند مانومتر نشتی میدهد ممکن است خودش از یک جنس پلاستیکی واشر را درست کند و آب بندی کند و فکر کند میتواند استفاده کند , این شخص مطمئن باشد تداوم این کار خطرات جبران ناپذیری را به او تحمیل خواهد کرد که کمترین آن انفجار سیلندر و مانومتر و آتش گرفتن تمام لوله و اتصالات است.

نکته های ظریفی در این رابطه است که مهمترین آن این است که خودسرانه و با دانش کم اقدام به کارهایی نکنید که اگر صدماتش به خودتان نرسد مطمئنا در کارخانه هنگام شارژ این مطلب خود را نشان خواهد داد و شما ناخواسته با جان عده ای بازی خواهید کرد.

نکات ایمنی بیشتر درباره کپسول های تحت فشار – کپسول اکسیژن طبی و صنعتی

  1. با توجه به اینکه سیلندرها عموماً حاوی گازهای فشرده قابل اشتعال یا غیر قابل اشتعال می باشند لذا دارای نیروی بالقوه زیادی بوده همچنین برخی از سیلندرها حاوی گازهای سمی، قابل اشتعال، محرک، خفقان آور و … می باشد لذا رعایت نکات ایمنی در زمانهای حمل، انبار، نگهداری و استفاده از آنها الزامی می باشد.
  2. در صورت حمل، نگهداری و یا استفاده نادرست از سیلندرها، امکان تبدیل شدن آنها به یک راکت وجود دارد که قدرت سوراخ نمودن دیوارهای ساختمانها را نیز دارد.
  3. خواص گازهای موجود در سیلندرها خطرات ویژه ای را ایجاد می نماید. گازهای صنعتی به لحاظ خواص گازها بصورت زیر دسته بندی می گردد :
  • گازهای اکسید کننده : گازهایی نظیر اکسیژن که به خودی خود نمی سوزند ولی به عمل سوختن کمک می نمایند.
  • گازهای بی اثر : گازهایی نظیر ازت و … که به اشتعال کمک نمی کنند و با یکدیگر نیز واکنش نمی دهند ولی موجودات زنده بدلیل کاهش یا حذف اکسیژن از محیط توانایی ماندن در این گازها را ندارند.
  • گازهای قابل اشتعال : گازهایی نظیر پروپان، بوتان، استیلن و … که در صورت موجود بودن اکسیژن در محیط و افزایش دما یا وجود منبع جرقه آتش گرفته و می سوزند. برخی از این گازها نظیر سیلان و فسفین نیازی به حرارت و جرقه نداشته و در صورت تماس با هوا به خودی خود و آنی مشتعل می شوند.
  • گازهای سمی : گازهایی نظیر منواکسید کربن، کلر، آمونیاک و … که استنشاق آنها حتی در غلظت های پایین (در حد PPM) موجب آسیب و یا مرگ خواهد شد.
  • گازهای خورنده : گازهایی نظیر کلر، دی اکسید گوگرد و … که با مواد دیگر واکنش داده و موجب فرسایش می شوند و بعضاً ممکن است گازهای سمی نیز ایجاد نمایند.
  1. تمامی گازها (حتی گازهای خنثی) به جز اکسیژن و هوا خفه کننده می باشد زیرا با هوا جایگزین و مانع رسیدن اکسیژن به بدن انسان خواهند شد.
  2. در خصوص محتویات سیلندرها بایستی MSDS تهیه و ضمن آموزش آن، در اختیار نفرات ذیربط قرار داده شود.
  3. از محل نگهداری سیلندرها و در زمان استفاده از سیلندرها جهت اطمینان از ایمن بودن محل می توان بوسیله آنالیزرهای دستی، هوای محیط را آنالیز نمود.
  4. رنگ آمیزی سیلندر و تغییر علامتها و نشانه های آن ممنوع می باشد.
  5. با توجه به خطرات بالقوه سیلندرها بایستی در زمان حمل یا استفاده از آنها ضمن رعایت سایر نکات ایمنی، از کفش ایمنی و عینک ایمنی یا شیلد محافظ صورت نیز استفاده نمود.
  6. همیشه هر سیلندر را باید پر فرض نموده و طبق مقررات سیلندرهای پر با آن رفتار نمود.
  7. روغن و گریس بسرعت در مجاورت اکسیژن با فشار بالا آتش گرفته و احتمال انفجار آن نیز میرود به همین خاطر سیلندرها و متعلقات آن می بایست دور از مواد هیدروکربنه (روغن، گریس و …) نگهداری شوند.
  8. بدلیل احتمال آتش سوزی و انفجار، شارژ نمودن، نگهداری و حمل سیلندرها در محلهایی که شعله، آتش، سیگار کشیدن، اجرای کار گرم، مواد قابل اشتعال و … وجود دارد، ممنوع می باشد.
  9. سیلندرها در حین کار و یا در محل نگهداری نبایستی در مسیر عبور و مرور عمومی قرار گرفته و یا مسیرهای خروج اضطراری را مسدود نماید.
  10. جهت آمادگی مقابله با شرایط اضطراری مربوط به خطرات ناشی از سیلندرها بایستی اقدام مقتضی بعمل آید. برخی از شرایط اضطراری مرتبط با سیلندرها به شرح زیر می باشد:
  •    آتش سوزی در محل نگهداری سیلندرها
  •    تحت آتش سوزی قرار گرفتن و افزایش دمای سیلندرها
  •    نشت گاز از سیلندرها
  •    بروز خفگی و نیاز به انجام احیای قلبی-ریوی (CPR)
  1. در صورتیکه سیلندری تحت آتش سوزی قرار گرفت، محل را حداقل تا شعاع 200 متری از سیلندر تخلیه نمایید، به گروه ایمنی و آتش نشانی اطلاع دهید، ساختمانهای مجاور را تا شعاع 200 متری از سیلندر تخلیه نمایید، سیلندرهایی که در معرض حرارت قرار نگرفته اند را به یک محل ایمن انتقال دهید.

 


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1
سوالی هست در خدمتم؟
سلام. خوش اومدین. در خدمت شما هستم.